week 8. Safari!!! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anna-Lieke Knol - WaarBenJij.nu week 8. Safari!!! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anna-Lieke Knol - WaarBenJij.nu

week 8. Safari!!!

Door: annalieke

Blijf op de hoogte en volg Anna-Lieke

01 April 2012 | Nederland, Amsterdam

En daar is weer mijn nieuwe verslag van week 8. Het is een erg lang verslag, dus neem er rustig de tijd voor. Alvast bedankt voor het lezen!

Zaterdag. De jongens waren naar Mombasa gegaan, naar de ouders van Glenn en bleven daar slapen. Ellen en ik hebben lekker uitgeslapen en toen gingen we naar Malindi. Er reden erg weinig matatu’s maar gelukkig hadden we er snel een. Deze stopte alleen echt overal en draaide zelfs ineens om. Ik vroeg waarom en zei die: Local people. Nou fijn. We hebben over de matatu reis 1 uur gedaan waar we normaal maar 20 minuten over doen. In Malindi aangekomen hebben we even gewacht op Leakna en Renée maar die waren er al snel. Hun hebben een eigen tuc tuc chaffeur dus dat is erg makkelijk, deze heeft ons de hele dag overal heen gebracht. We zijn eerst lekker naar het strand geweest. Wat was dat een mooi strand en geen beach boys! Heeeerlijk. Hier hebben we op ons gemakje gelegen. Hierna zijn we ergens wat gaan eten en daarna naar de sourvenier mark gegaan in Malindi.
Wat is dat groot daar zeg! Een hoop straatjes met daar allemaal winkeltjes. In heel veel winkels hebben ze het zelfde. Het leuke is dat je moet gaan onderhandelen. Ze geven jou een prijs maar vaak kan je het mee krijgen voor de helft van de prijs. Ik had een tas gekocht, deze was in Watamu 1000 shillingen. Hier zei de vrouw 800, toen dacht ik al; mooi dit is al een stuk minder. Maar ik wou hem voor minder hebben. Ellen besloot toen later om ook die tas te nemen dus nu hadden we een mooie prijs kunnen maken van 2 voor 1100 shillingen. Voor 550 shillingen heb je een super leuke tas ( 5.50 euro ). Zo gaat het met alles wat je koopt. Het was een gezellig dagje.

Zondag 25-03 Rond 10 uur zijn Ellen en ik ons bed maar uit gegaan. Wij zijn toen naar Watamu beach gegaan. Daar aangekomen was het eb. Zelf zo erg eb dat de bootjes droog stonden. Ellen en ik zijn toen een stukje gaan wadlopen. En daar in het water gaan liggen. Lekker bruin gebakken. We hebben hier 2 uurtjes gelegen en toen zijn wij naar het hotel terug gegaan en daar bij het zwembad gelegen. De jongens kwamen al snel terug. Hierna hebben we gewoon lekker rustig aan gedaan. Net vakantie.

Maandag Deze week was het maar 1 dagje stage. Monica was bezig met raporten ondertekenen en er een stukje bij te zetten. Ze zei tegen ons: ‘Wat moet ik nou doen met de plek waar de ouders moeten tekenen’ Rens zei als grapje: ‘oh daar wil ik wel tekenen’ Dit werd serieus opgenomen en toen hebben wij de raporten getekend.. Ook heb ik bij de kinderen van mijn klas de raporten mogen schrijven. Dit was wel leuk om te mogen doen. Dit was de laatste dag dat wij Monica zagen volgende week is zij zelf naar school toe. Dan zijn er geen begeleiders meer die engels kunnen. Dus dan wordt het handen en voeten werk.

Dinsdag 27-03. Vandaag ben ik naar Jua geweest. Dit is een rescue center voor meiden onder de 18 die tijdelijk niet meer thuis kunnen wonen. Erg leuk was dit. Voor dat ik ging wist ik totaal niet hoe de meiden op mij zouden reageren. Nelleke ( Manager, Nederlands ) is een aardige vrouw en daar heb ik toen ik aan kwam even mee gepraat. Wat ze al snel zei is dat de meiden het erg leuk vinden dat ik kom. Soms is het communiceren lastig want er zijn een paar meiden die geen engels kunnen. Er zijn nu 5 meiden in het huis . Ik was met Vera ( social worker, Keniaans ) en een meisje uit het huis boodschappen gaan doen. Dit was gezellig en goed om te zien hoe ze dit allemaal doen en waar zij hun spullen kopen. Er zijn kleine marktjes waar ze hun groente kopen. Er is een supermarkt : ‘mama lucy’ hier doen wij ook onze boodschappen, zij doen hier ook een paar boodschappen. Het waren erg veel boodschappen dus hebben we een tuc tuc genomen. Dit was voor een stukje van 2 minuten. De andere meiden van het huis stonden ons op te wachten om te helpen met tillen. Bij het huis zaten 2 meiden met hun baby’s aan een tafel. Een meisje legde haar hand op de bank die er voor stond dat ik er bij moest komen zitten. We hebben wat gepraat zover dit kon. Later kwamen andere meiden hier ook bij zitten. Erg leuk om te zien dat ze één voor één kwamen. Ik mocht mee eten tussen de middag. Hierna gingen de meiden zich omkleden om naar school te gaan. Toen ze weg waren heb ik nog even met Vera gepraat en met Nelleke. Rond 2 uur ben ik weer naar huis gegaan. Onderweg kwam ik de meiden tegen, die waren aan het wachten op een tuc tuc. Ik liep veder en later kwamen zij voorbij rijden in een tuc tuc, ze zaten allemaal omgekeerd en waren aan het zwaaien naar mij tot zij mij niet meer zagen. Erg leuk om te zien omdat ik het bij het begin wel lastig vond omdat ik niet wist hoe zij op mij zouden reageren. Dit is gelukkig positief. Het was een leuk dagje.

Woensdag 28-03. Yeah we go on safari! Pfoe wat ging de wekker vroeg! 03.30 uur ging de wekker al. En om half 5 stonden James en James voor ons hotel. Een was de bestuurder en de ander heeft ons van alles verteld over de dieren en was ook op zoek naar de dieren. Gelukkig was er de mogelijkheid om in het busje even te slapen. Hier hebben wij allemaal ook goed gebruik van gemaakt. Eerst zijn we naar Mombassa gereden. Hier moesten de tickets gekocht worden voor het park. Er was een vrouwlijke beveiligster ( militair ) en die liet ons weer naar buiten, wij hadden loly’s en toen kreeg zij er ook een. Erg grappig om te zien, een militair met een enorm geweer en een loly. Verder hebben wij onderweg wat verhalen over Mombasa gehoord. We zijn langs de bekende slagtanden gereden van Mombasa. Deze heeft Queen Elisabeth cadeau gedaan aan mombasa. Een stuk later zijn we gestopt bij een souvenirwinkel. Nergens stonden prijzen, hier over moest je onderhandelen een meneer zei zelf ook: ‘ het gaat hier via de Keniaanse manier'. Om half 12 komen we dan eindelijk aan bij het park. Park: Tsavo West. We begonnen gelijk met de eerste game drive. Dit houdt in dat je een stuk gaat rijden en dan dieren gaat zoeken. Deze game drive ging naar ons hotel. Onderweg hebben we een hoop dieren gezien, antilopes, olifanten en giraffen. Om 1 uur kwamen we bij het hotel aan en konden we gaan lunchen en wat voor je zelf doen. Om half 4 moesten we weer klaar staan. Keniaanse mensen zijn altijd te laat maar hier gaat het precies op tijd. Wij zijn toen naar een afgezet gebied gedaan. Hier zitten de neushoorns. Als je op safari gaat ga je eigenlijk opzoek naar de big 5, De big 5 zijn; Buffel, Olifant, Nijlpaard, Leeuw en Neushoorn. In het afgezette gebied zaten alle dieren maar ook de neushoorns. Dit is een beschermd diersoort. Deze heb je ook alleen maar in park West. Helaas hebben we de neushoorn niet gezien. Maar wel een hele hoop andere dieren. Olifanten die vlak voor het busje overstaken het zelfde met giraffen. En zebra’s die vlak bij stonden. Erg mooi! Om 6uur moesten we weer terug zijn bij het hotel want dan sluit het park. Wij zijn toen nog even gaan zitten bij het restaurant. Het personeel ging een stuk vlees ophangen en na 3 minuten zat hier gewoon een luipaard! 10 meter bij ons vandaan. Die ging het vlees opeten. Er was ook een waterplas. Hier hebben de hele nacht door olifanten gezeten. Ook waren er buffels langsgekomen en kwamen er 2 hyena’s aangeslopen. Deze hebben verder niks meer gedaan. Het hotel was heerlijk, voor het slapen gaan lekker gedoucht, we hadden een warme douche!! Heeeerlijk! En het bed was super! Jammer dat we de volgende dag er weer zo vroeg uitmoesten.

Donderdag. Om 7 uur moesten we weer klaar zijn. Heerlijk hebben we ontbeten bij het hotel. We hebben toen weer een game drive gedaan. Omdat het nu niet zo warm was was de kans groter om dieren te zien. We hebben er ook een hele hoop gezien: Olifanten, Zebra’s, Struisvogels, Giraffen en antilopes. Ook hebben we de Kilimanjaro gezien! Eerst zag je tussen de wolken wat sneeuw, erg apart. Toen de bewolking weg was konden we de berg zelf ook zien. Na deze gamedrive zijn we een stukje gaan lopen. Hier hebben we nijlpaarden gezien en krokodillen! Hierna hebben we 40 minuten gereden en kwamen we aan bij het andere park: Tsavo East. Gelijk zagen we al een heel verschil. Tsavo West was met veel bergen en best dicht begroeid maar Tsavo East was een stuk overzichtelijker en eigenlijk bijna geen bergen. De game drive ging naar het hotel. Wat was dat een mooi hotel! We hadden een mooie kamer en bij het hotel zaten 3 zwembaden. Wat nou wel jammer was dat de zwembaden niet dieper waren dan 1,20 meter. Maar veder hoorde je ons niet klagen. Weer lekker geluncht en hierna weer een Game drive gedaan. Overal waar we keken zaten olifanten, in groepen, alleen en vaak ook met een kleintje. We hebben ook cheeta’s gezien. Dit waren er 3. Maar ze waren best verweg. Hier waren we een stukje of road gegaan omdat de weg slecht was. Later hebben we ook in de verte een leeuw gezien! Helaas zat mijn verrekijker nog in mijn tas bij het hotel ( stom ). Toen we weer terug gingen naar het hotel werden we aangehouden. Het was na 6 uur dus we dachten dat we te laat waren maar hier ging het niet om. Beide mannen ( James ) moesten komen bij rangers. Nou dit was me toch een gesprek. Allebei de james waren onwijs boos. Wat bleek nou: Toen wij off road gegaan waren is dit doorgegeven aan de rangers. Hier staat een straf op van 3 jaar geen toegang in het park! We waren van de weg af gegaan omdat de weg slecht was maar de rangers dachten vanwege de cheeta’s die daar lagen, het was maar een klein stukje. Hier waren ze zo boos over. Morgen gaat er een vrouw mee om te kijken of de weg echt slecht is. ’s Avonds hebben we vanuit onze kamer mooi olifanten kunnen kijken, wat waren ze dichtbij!

Vrijdag 30-03. Het laatste dagje safari. Safari was wel erg snel voorbij gegaan. Toen we aan het omkleden waren hoorde ik iemand roepen: lion comming! Ik zei het tegen de meiden dus wij hebben gekeken maar nergens een leeuw. Toen we gingen ontbijten hadden we net opgeschept en toen hoorde we mensen ineens zeggen dat er een leeuw was. We zijn gelijk gaan kijken. En in de verte was er een leeuw aan het loeren op de buffels die er zaten. Hij heeft later aangevallen maar wij konden dit niet zien omdat hij te ver weg zat. We hebben eerst een game drive gedaan en hierna zijn we uit het park gegaan. Weer hebben we erg veel dieren gezien. Heel de weg terug naar het hotel hebben we over een hobbel weg gereden. We zijn nog ergens gestopt. Dit was een souvenier winkel en achter de winkel kon je onder begeleiding gaan kijken naar krokodillen. Er was een jongen met ons mee gelopen. Hij lokte de krokodil uit door middel van geluiden. Zo kwam hij steeds een stukje dichterbij. De wc’s hier waren ook weer erg fijn. Gewoon een gat in de grond, top. Onderweg waren er een hoop kindjes, elke keer waren ze allemaal aan het zwaaien,dit komt allemaal omdat je blank bent. Voel me af en toe net een bekend iemand, iedereen zwaait en zegt gedag. Toen we eindelijk terug kwamen bij het hotel was het een rotzooi! Ze zijn begonnen met verbouwen #fijn.. in het zwembad lagen stenen en op ons balkon ook. Hier zitten wij nu de laatste maand in. Gelukkig zijn wij veder overdag weg. En op zondag werken ze niet.

Zaterdag 31-03. Weer lekker uitgeslapen en naar het strand gegaan. Lekker met de meiden gepraat en rustig aan gedaan.

• 01 April 2012 - 13:04

Annemieke:

Mooi verslag! Leuk dat het bij Jua goed ging. Ga je daar nu iedere week heen? En je safari-verslag is om jaloers op te worden! Dikke kus!

• 01 April 2012 - 13:36

Papa En Mama:

Geweldige belevenis. Wat een mooie foto's. Veel succes op Jombas zonder engels sprekende volwassenen de volgende weken. Gelukkig spreken de kids (een beetje) engels. We spreken je snel weer.

• 01 April 2012 - 14:16

Fam Verheugd:

zo net heerlijk al je verslagen gelezen. Wat een mooie ervaringen doe je daar op zeg!
    Je beschrijft alles wel heel leuk hoor. En die safari, echt super.Geniet nog van de laatste weken en neem dan het mooie weer mee OK?

• 01 April 2012 - 18:27

Oma En Opa:

Lieve Anna-Lieke,
    Geweldig wat jij allemaal meemaakt op safari met al die wilde dieren. Wij hebben hier alleen de paashaas. Wij kijken elke week uit naar je verslagen met de foto's. Erg fijn om dit alles te lezen en te zien.
    Een hele grote "knuf" van oma en opa.

• 01 April 2012 - 20:46

Jan En Marianne:

Hallo Annalieke,
    Na een paar weken Portugal en een operatie van Jan hebben we eindelijk je laatste verslagen gelezen.
    Wat heb jij daar een bijzondere tijd en wat schrijf je het leuk op! Het is erg gezellig om te lezen en ook om jaloers op te worden. Dat zal wennen worden hier als je terugbent! Maar eerst nog een maandje genieten. Ook je foto's zijn heel mooi!
    Lieve groeten van ons.

• 02 April 2012 - 11:26

Marloes Mallens:

Hoi Anna-Lieke
    Wat een super leuk verslag
    en prachtige foto's!
    Mocht ik dat maar meemaken :D
    XXX

• 02 April 2012 - 13:00

Paul En Wilmi:

Hoi Anna-Lieke,

Nu snappen we waarom we tot zondag moesten wachten voor het verslag. Het was zo lang dat je waarschijnlijk vrijdag al begonnen bent met schrijven ;-)
    Je hebt weer een hoop meegemaakt en gezien. Prachtige foto’s, het lijken soms wel foto’s die je zo van een kalender hebt afgehaald. Ook de hotels met zwembaden zijn niet mis. Wat hebben jullie het slecht in de rimboe zeg….
    Wordt straks weer een hele cultuurshock als je weer in het koude, dichtbevolkte Nederland terugkomt waar iedereen haast heeft. Nog heel veel plezier voor de resterende weken.

• 02 April 2012 - 17:09

Ouders Rens:

Hoi Anna lieke

Wat een leuk verslag weer en wat hebben jullie veel gezien echt super.En dan die.fotos prachtig gewoon.

Groetjes van Janneman en Germa

• 02 April 2012 - 17:27

Ouders Van Renée:

Hoi Anna-Lieke,
    Wat heerlijk weer om je verslag te lezen! Fijn dat het goed is gegaan bij Jua!
    En de ervaringen op safari zijn natuurlijk onvergetelijk!
    En dan te bedenken, dat wij hier volgende week ook zelf zitten! SUPER!
    We hopen je snel te zien!

Groeten Ton en Anneke

• 06 April 2012 - 07:56

Ouders Glenn:

Jambo AnnaLieke,

Leuk verslag!! Super de Safari, fijn dat jullie er zo van genoten hebben. Wij vonden het ook prachtig, en in het 2e hotel hebben wij ook geslapen :) Leuke foto's hoor.

Fijn weekend!!

Grt.Ad en Nelly