Week 11! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anna-Lieke Knol - WaarBenJij.nu Week 11! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anna-Lieke Knol - WaarBenJij.nu

Week 11!

Door: annalieke

Blijf op de hoogte en volg Anna-Lieke

22 April 2012 | Nederland, Amsterdam

Nummero 11 is het alweer.. Volgende week laatste echte week.. Wohw!:O En alvast weer bedankt voor het lezen!:D

Maandag 16 april. Van alle kinderen heb ik een tijdje terug foto’s gemaakt. Deze hebben mijn ouders uitgeprint en gestuurd naar de ouders van Renée. Zij waren er vorige week en hebben mij de foto’s gegeven. Deze foto’s heb ik vandaag mee genomen naar stage. De kinderen die er waren heb ik hun eigen foto laten zien. Ze vonden het echt super leuk om deze te zien. Samen met Rens heb ik later alle foto’s van de kinderen opgehangen bij Jombas met een klassenfoto erbij. Een paar weken geleden had ik ook een paar foto’s mee genomen. Deze hadden we toen gegeven maar niet opgehangen. Hier hebben we er 2 van terug gevonden waarvan er in 1 heel veel kreukels zitten. Erg jammer want nu is er geen foto meer van mij met een kindje bij Jombas. We hebben nu de andere foto’s van de kinderen dus opgehangen en er bij geschreven: Do not touch. Dus we hopen dat ze dat begrijpen en ze laten hangen nu haha. Eigenlijk al vrij snel kwam Father Babu. We hadden afgesproken om met hem naar de nieuwe plek voor Jombas te gaan. Dit hebben we ook gedaan. Met de tuc tuc zijn we er heen gegaan. Onderweg naar de weg voor een tuc tuc ging het nog regenen gelukkig niet lang maar wel hard. In de tuc tuc zat al iemand maar wij zijn er bij gaan zitten. Hier bleek een albino vrouw in te zitten. Halverwege was deze vrouw weer uitgestapt. Ze was moslim dus had een hoofddoek om, hier over heen deed ze nog een petje en ze deed een zonnebril op met echt zwarte glazen er in. Wij zijn door gereden naar Jombas. Hier was al een stuk meer gedaan. De beveiliger heeft nu een dicht huisje en ze zijn druk bezig met de grond plat maken, dus alle bomen worden gekapt enzovoort. Rens heeft wat foto’s gemaakt want mijn camera doet het helaas niet meer. Hierna zijn we met Father Babu nog ergens wat gaan eten. Het was gezellig.


dinsdag 17 april 2012. Dagje Jua!
Vandaag weer een leuke dag bij Jua gehad. Cora die zaterdag bij ons hotel was aangekomen ging vandaag mee naar Jua. Ik had al gehoord dat de baby’s ziek waren, dus op het moment dat wij aan kwamen bij Jua was het ook best druk. Later op de dag ging dit weer beter. Sandra is een van de baby’s, zij moest vandaag voor haar 3e injectie naar de dokter, samen met Cora, Nelleke, Florance, Janet ( de moeder ) en ik gingen we naar de dokter toe. Lekker knus met z’n alle in de tuc tuc. Sandra begon al te huilen en te gillen toen we bij de dokter binnen waren. Samen met Janet de moeder van Sandra ben ik in de ruimte er naast gaan zitten en hebben we gewacht tot ze klaar waren en we weer lekker knus terug in de tuc tuc konden. Cora had het spel Skiboo mee genomen. Dit hebben we aan 2 meiden uitgelegd en gespeeld. Als het spel afgelopen was wilden ze het weer opnieuw gaan doen, ik denk dat we het spel wel 4 keer gedaan hebben, maar ze vonden het erg leuk. Na het eten zijn we nog boodschappen gaan doen. Net voor dat we dat wilden gaan doen werden ze gebeld door Cynthia. Dit is een meisje die bij Jua heeft gezeten maar die toen weer naar huis wou. Zij wil nu weer terug komen. Toen ze bij Jua zat was ze zwanger en ondertussen zal de baby wel geboren zijn. Donderdag ga ik weer naar Jua dus dan zal ik haar waarschijnlijk zien. Samen met mijn ouders ga ik Lela sponseren. Dit is een meisje van Jua, ze is 16 jaar en ze kan elk moment bevallen. Als zij bevallen is gaat ze na een tijd weer terug naar school, dit is een naaischool. Hier leren ze dus naaien zodat ze later zelf geld kunnen gaan verdienen. Zodra zij klaar met school is en goed voor zich zelf en voor de baby kan zorgen gaat zij op zichzelf wonen, omdat zij niet meer thuis kan wonen. Wij gaan haar voor ongeveer 1 jaar sponseren.

Woensdag Jombas. Toen wij aankwamen zagen we dat er al weer 3 kinderen terug gekomen waren. Erg leuk om hun weer te zien. We zijn in de ochtend gaan tekenen met de kinderen. We hadden kleurplaten uit een tekenboek gescheurd en deze gegeven. Ze vonden het erg leuk. Later gingen de kinderen voetballen, dit was niet buiten maar binnen in de ‘hal’ ze hadden 2 nieuwe ballen. Dit waren 2 zachte ballen waar ze dus lekker hard mee konden schieten zonder iemand pijn te doen. Later heb ik een filmpje opgenomen voor mijn moeder omdat zij zaterdag jarig is. De kinderen kende de liedjes die je dan zingt al. De kinderen vroegen of wij de tv konden aandoen. Dit hebben wij gedaan, we zijn toen Tom en Jerry gaan kijken ( blijft leuk haha )

Donderdag 19 april, Jua. Vandaag was een rustig maar leuk dagje. Met Nelleke hebben we alles rond zodat mijn ouders en ik Lela kunnen gaan sponseren. Hier gaan we aan het eind van de maand mee beginnen. Vandaag ben ik weer met de meiden het speel skiboo gaan doen. Ze vinden het erg leuk en we zaten met z’n alle in de slaapkamer van hun. Daar achter zijn ook douches wat ik nog nooit gezien had. Van Nelleke had ik gehoord dat deze ook niet gebruikt worden omdat ze bang voor Douche zijn, ze kennen dit namelijk niet.

Vrijdag 20 april. Jua. Volgende week vertrekken er 2 meiden weer naar huis. Voor deze meiden gingen we naaimachines kopen. Met de taxi gingen we naar Malindi. Onderweg zei Nelleke dat iedereen de auto gordels om moest doen vanwege controle van de politie. Waar ik helemaal niet over nagedacht had maar wat natuurlijk wel logisch is, is dat de meiden niet weten hoe ze een gordel om moeten doen. Deze ging op verschillende manieren om en ze wisten niet dat ze hem vast moesten klikken. Hier hebben we mee geholpen. Bij de winkel aangekomen konden ze een naaimachine uitzoeken. Deze ging met tafel en al mee de auto in. Op de terug weg zat er een meisje in het midden, hier zat een riem die je om de heup moet doen maar zij deed hem over de schouder heen. Gelukkig konden ze er zelf ook om lachen toen ik liet zien hoe hij wel om moest. Weer heb ik gezellig met ze het spelletje Skiboo gedaan. En ik mocht bij een groepssessie gaan zitten. Alle meiden zaten bij elkaar met de maatschappelijk werkster Vera. Ik kon er niks van verstaan maar ik merkte wel dat het over het afscheid van Kabibi en Florance ging. Af en toe zei Vera wat er gezegd werd zodat ik het toch nog een beetje kon volgen. Kabibi en Florance zijn de eerste meiden die bij Jua waren. Het zal wel een moeilijk afscheid worden denk ik voor de andere meiden en het personeel van Jua.

Zaterdag 21-4. Mama Jarig! Gefeliciteerd lieve mama! Bij dit verslag zit een speciaal filmpje die voor jou gemaakt is:) Vandaag hebben we niet erg veel gedaan. Eerst heb ik gezellig kunnen skypen met de familie! Renée was gekomen dus zijn we met z’n 3e nog even door Watamu gelopen voor souvenirs. Er was een winkeltje waar ik gehoord had dat die vrouw wel eerlijk de prijzen vroeg. Het was een aardige vrouw genaamd Anna. Ze had een hoop leuke spullen. Alleen helaas aan het einde was ze niet eerlijk. Na uiteindelijk wel wat lager qua prijs gekomen te zijn hebben we toch alles maar weer terug gelegd. Fijn die Kenianen afentoe.. ’s avonds zijn we bij de pizzeria gaan eten. Renée was al snel klaar met de pizza, zij had maar de helft op. Kwam de ober en die zei: ‘Take away?’ Dus Renée zei: Yes. 5 Minuten later komt hij aan met een plastic zakje met daar in de pizza. Nou we lagen allemaal dubbel. En Renée die snapte er maar niks van. Gelukkig begon de ober er zelf ook om te lachen dus zagen we dat het een grapje was.

Zondag 22 apr. Dagje souvenirmarkt. Oeps… veel te veel gekocht maar het was allemaal zo leuk…
Tsja aankomende week onze echte laatste week! Maandag naar Jombas, Dinsdag, zondag en nog een andere dag naar Jua, zaterdag naar Renée en Leakna en dan is het alweer voorbij… Vandaag over 9 dagen vertrekken we alweer #slik..

  • 22 April 2012 - 16:40

    Marjolijn En Edward:

    Hi Anna,

    Erg leuk om je gisteren met je grootouders tegelijk te hebben gesproken en gezien over de Skype. Het aftellen is nu echt wel begonnen.... Wordt maandag al de laatste dag op Jombas?
    Ik hoop dat je al je spullen en souveniers mee kan krijgen in de 2 koffers. Denk aan de gewone zaken als souvenier, na de 3 maanden zijn dingen daar logisch geworden en pas in zul je merken dat toch wel veel dingen anders zijn.
    Nog veel plezier deze laatste hele week in Watamu.

    liefs mama en papa

  • 22 April 2012 - 16:57

    Maarten:

    Fijn dat je het nog steeds leuk vind. Jaja je komt al bijna weer naar huis.
    Ik hoop dat je leuke souveniers hebt gekocht.

    Veel plezier in de laatste week.
    Liefs je broertje

  • 22 April 2012 - 17:19

    Annemieke:

    Hé nicht,
    Mooi verslag weer! Je maakt er wel veel bijzondere dingen mee, heel leuk voor ons om dat zo te kunnen volgen.
    Nog even en je komt weer thuis, geniet er nog van deze laatste week!

    Dikke kus!

  • 22 April 2012 - 18:33

    Petra:

    Hee Anna,

    Alweer de laatste week die uitbreekt!
    Zoals ik al eerder had gezegd: ik geniet nog steeds van je verhaaltjes:)
    Maar ben ook wel weer blij als je weer veilig en gezellig in Nederland
    Weer bent... Je wordt toch best wel gemist!
    Geniet nog van je laatste week!

    See U Next week!

    Liefs Peet

  • 22 April 2012 - 22:14

    Mama:

    He Anna,
    Net thuis uit mijn werk en natuurlijk meteen de video bekeken. Leuk hoor, bedankt. Zeg maar tegen de kids dat ze goed kunnen zingen. Ook nog bedankt voor je leuke kaart, hij was mooi op tijd. Opa's en oma's vonden het heel leuk je, na zo'n lange tijd, weer te zien op skype.
    Groetjes mama. We bellen, sms-en en skypen snel weer.


  • 23 April 2012 - 07:08

    Paul, Wilmi + Kids:

    Hoi Anna-Lieke,

    Al weer de laatste week van je verblijf in Kenia, wat gaan 3 maanden dan toch snel voorbij. De komende week staan natuurlijk in het teken van de zaken afronden, afscheid nemen en koffers pakken. En dan volgende week dinsdag weer snel terugvliegen naar het koude Nederland. Ik denk overigens dat de ontvangst wel warm zal zijn ;-)
    Het zal voor jou zeker afkicken worden in Nederland, maar dat geldt ook voor ons. Het was namelijk een feest om wekelijks je belevenissen te lezen en je foto’s te bekijken, dat zullen we zeker gaan missen hoor ;-)
    Maak er nog een geweldige week van samen met de kindertjes van Jombas en de meiden van Jua en dan spreken we je volgende week weer in Houten.

  • 23 April 2012 - 07:16

    Dick En Marijke:

    Weer erg genoten van je verslag.We zullen het gaan missen !!!!!!! Wat zijn die kinderen toch een schatjes. Tot over een week!



  • 23 April 2012 - 08:17

    Ouders Rens:

    Hallo Anna Lieke

    Wat een leuk idee die fotos van de kinderen ,en ja kleuren en voetballen blijft altijd leuk.Fijn dat je kunt zien dat er hard gewerkt word aan de nieuwe jombas .
    Geniet nog van de laatste dagen want voor je het weet is het al weer tijd om koffers te pakken.

    Groetjes Germa en Janneman

  • 23 April 2012 - 08:32

    Marloes Mallens:

    Hoi Anna-Lieke
    Super leuk verslag en weer leuke foto's
    Ik hoop dat je het de laatste week leuk hebt in Kenia en ik hoop je snel weer te zien in Houten

    Groetjes Marloes!

  • 23 April 2012 - 12:53

    Opa En Oma:

    Lieve Anna-Lieke,
    Fijn dat wij jou zaterdag even hebben kunnen zien op Skype. Je bent lekker gekleurd; hopelijk
    regent het er hier niet snel vanaf of neem jij het zonnetje mee uit Kenia?
    Wij hebben weer genoten van het verslag en de foto's. Wat zijn het toch een ontzettend mooie kinderen in Jombas.
    Nog even en dan zien wij elkaar weer.
    Veel liefs en een hele grote "knuf".

    Opa en Oma

  • 27 April 2012 - 10:38

    Ouders Van Renée:

    Lieve Anna-Lieke,
    Geniet nog van de laatste dagen!!!
    We zien elkaar woensdag op Schiphol!
    Groeten Ton en Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Stage in Kenia!

Recente Reisverslagen:

29 April 2012

aller laatste verslag alweer! week 12

22 April 2012

Week 11!

15 April 2012

week nummerr... 10 !

08 April 2012

weer nieuw verslag. week 9!

01 April 2012

week 8. Safari!!!
Anna-Lieke

Als onderdeel van het programma Werk aan de Wereld van mijn ROC en VSO, ga ik voor 3 maanden stage lopen in Kenia. De komende tijd zal ik verslagen en foto’s maken om aan jullie te laten weten hoe het gaat. Ook als ik in Nederland terug ben, ben ik ambassadeur voor wereldburgerschap.

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 682
Totaal aantal bezoekers 63730

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Stage in Kenia!

Landen bezocht: