de eerste paar dagen! - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Anna-Lieke Knol - WaarBenJij.nu de eerste paar dagen! - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Anna-Lieke Knol - WaarBenJij.nu

de eerste paar dagen!

Door: annalieke

Blijf op de hoogte en volg Anna-Lieke

04 Februari 2012 | Kenia, Watamu

Woensdag ochtend om kwart voor 5 ging de wekker. Ik had best weinig geslapen want het was allemaal erg spannend. Om half 8 stonden we allemaal op schiphol en werden we uitgezwaaiD door familie en vrienden. Daar gingen we dan.. naar het vliegtuig en dan weg voor 3 maanden naar Kenia.
Het vliegtuig was overboekt dus het werd een ander vliegtuig die erg groot was, we vertrokken ook 3 kwartier later dus we konden gelijk aan het tempo van Kenia wennen. In het vliegtuig hadden wij schermpjes in de stoel voor ons met muziek, soaps en films. De 8 uur vliegen gingen erg snel voorbij.

Toen zat de eerste vlucht er op. Toen konden we onze koffers gaan halen. Het was buiten al 24graden dus we hadden niks te klagen. Maar alles ging al lekker langzaam dus we hebben denk ik wel weer bijna een uur staan wachten. Daarna koffers gepakt, zodra een koffer voor de 2 de keer langs kwam werd die gelijk van de band af gegooid bij de andere koffers. Na dat we onze koffers hadden gepakt moesten we weer naar de vertrek hal. Maar eerst moeten we naar buiten met de koffers. Wat al gelijk opviel was dat mensen je allemaal aankijken, zeggen allemaal gedag en willen je allemaal helpen. Ik werd zelfs al aangesproken voor ‘darling’. Na wat zoeken konden we de koffers weer inleveren voor de volgende vlucht. Dit ging allemaal erg soepel en we konden al mooi optijd het nieuwe vliegtuig in.

Toen wij aankwamen in Mombasa werden wij opgehaald door Cocky van Dam ( van Kenia Xperience) Met een busje gingen we naar ons volgende hotel in Kilifi. Er kwamen gelijk mensen ons helpen die onze koffers in het busje deden. Op het moment dat wij weg reden wilden zij gelijk geld, ze staken zelfs hun handen door de opening van het raam. Ik dacht al gelijk: wat krijgen we nou. Het was al donker op het moment dat we aankwamen ( 00.30 uur ) Maar in Mombasa was iedereen nog wakker leek wel. Op de straat was het super druk en er liepen een hoop mensen. Ik voelde me niet echt veilig daar.. Mensen reden heel erg snel en gevaarlijk. Dus ik dacht al snel: waar zijn wij terecht gekomen.. Maar toen wij bij het hotel aankwamen was het al iets beter.

Het hotel was niet echt ‘fijn’. Het was een kamer voor 2 mensen. Maar in de douche zaten schimmel plekken + op het douch gordijn. De wc was vies, als je doorspoelde stroomde die over.. Wel hadden we een ventilator, deze kon alleen niet zo hard want hij zat helemaal los. Maar het bed lag wel heerlijk! Nou toen maar snel slapen. Hierna begon het allemaal.

We werden wakker en toen was alles licht dus we konden alles goed zien. Het was allemaal zo gek, eigenlijk niet te beschrijven hoe het hier gaat. Het verkeer en de mensen die er lopen. Voor het vervoer zijn 5 verschillende mogelijkheden 1. Pikipik, dit is een motor waar jonge jongens op zitten en die brengen je overal heen, deze worden ons sterk afgeraden omdat ze erg hard rijden en je geen helm hebt. 2. Matatu: dit zijn busjes waar ongeveer 12 zit plaatsen zijn die erg krap zijn, maar iedereen die naar de plek moet waar het busje heen gaat word er gewoon ingestopt, het maakt niet uit of die al vol zit, een matatu is nooit vol. 3. Tuctuc: dit zijn kleine busjes met 3 wielen, hier kunnen ongeveer 3 mensen in en hier mee kan je ook overal naar toe. 4. Fiets, er zijn jongens die fietsen en achterop de fiets zit een kussentje daar mag jij dan op zitten.. 5. Lopen, dit is eigenlijk wel erg makkelijk alleen moet je uitkijken waar je loopt, in de wegen zitten kuilen en iedereen rijd hier als een gek dus als je niet oplet word je aangereden.

Wij zijn opgehaald bij het hotel door Evalyn( woont in Kenia ), zij werkt bij Kenia xperience en ging ons les geven. Wij hebben eerst swahilil les gehad. Dit was erg interessant maar ik ben nu al veel vergeten. Hierna hebben we een simkaart gehaald en gingen we ergens lunchen. Voor de luch betaalde ik voor mij alleen 90 shillingen, dit is 90cent en ik heb het niet allemaal opgegeten omdat het zo veel was. Na het eten gingen we naar de wc.. dit was een gat in de grond. Met de groep zijn we naar het strand geweest, we hebben hier lekker gegeten en zijn we nog even met onze benen door het water gegaan, dit was erg lekker. Om 10 uur ’s ochtends was het 30 graden, rond 1/2uur is het het warmst van de dag.

’s Avonds hebben we bij het hotel wat gegeten en hebben we een hier na nog een spelletje gespeeld. De volgende ochtend zijn we wat gaan eten en hebben we een internet kaart gehaald. Daarna onze koffers gepakt. Met een busje gingen we naar het volgende hotel toe en zette wij Leakna en Renée af bij hun stage plek. Onze koffers gingen boven op het dak van het busje, dit was erg leuk om te zien. Als je via een hoofdweg ergens heen rijdt is het erg makkelijk want de weg gaat bijna alleen recht door en er is 1 keer in het half uur een kruispunt. Als eerst hebben we Leakna en Renée afzet bij hun stageplaats: Heart childrence home. Hierna zijn wij met ze alle door gereden naar ons hotel: Beach view.
We kwamen er achter dat we 2 kamers voor 2 personen hadden. Een kamer was nog niet helemaal klaar dus na dat we naar onze stageplaats waren geweest konden we die zien. De kamer die al wel klaar was zat op de begane grond en was erg klein, hier hebben we onze koffers neer gezet. Met z’n 4e en cocky en Evalyn zijn we naar onze stage gegaan met een matatu. Ellen, Glenn en Evalyn zijn eerder uitgestapt, zij gingen naar het project god our father. Daarna zijn Rens en ik veder gegaan met Cocky naar ons project. Als je uit de matatoe wilt stappen moet je kloppen op het busje. We moesten een klein stukje lopen en toen kwamen we aan bij ons project.

De kinderen begonnen allemaal te lachen en wilde ons allemaal een hand geven. Ze begonnen hierna liedjes te zingen voor ons, dit was erg leuk om te zien. We hebben toen een rondleiding gekregen door het huis. Er zijn ongeveer 20 kinderen in het huis met de leeftijd 4 t/m 12 jaar. Jongens en meiden slapen apart. Bij de jongens slapen 2 kinderen in een bed. Een oudere jongen met een kleine, als de jongste dan bang is of niet kan slapen helpt het oudere kindje hem, die worden dan gezien als een vader.
We zijn weer terug gegaan met de matatoe naar het hotel. Daar aangekomen was de 2e kamer ook leeg, toen gingen we daar ook maar even kijken. Deze kamer was ontzettend groot dus we wilden allemaal hier slapen. Er is toen een ander 2 persoonsbed in de kamer neergezet dus nu slapen we met z'n 4e in een 2 persoonskamer en we hebben een mooi groot balkon. Hierna hebben we daarna ergens wat gegeten. En ’s avonds gezellig met ze allen een spelletje gedaan. Vandaag hebben we lekker uitgeslapen en straks gaan we naar het strand!

• 04 Februari 2012 - 09:44

Erica:

leuk om te lezen! Veel plezier en succes!

• 04 Februari 2012 - 09:50

Paul Mallens:

Hoi Annalieke,

Wat leuk om te horen dat je goed aangekomen bent en het erg naar de zin hebt. Ja, qua luxe staat Nederland een paar treetjes hoger dan Kenia. Lekker naar het strand gaan, dat klinkt goed in de oren zeg. Thomas en Marloes staan op het punt om te gaan schaatsen (dat is ander koek).
    Geniet van je weekend en hou ons op de hoogte van je belevenissen in het verre Kenia.

Groeten Paul, Wilmi, Thomas en Marloes

• 04 Februari 2012 - 09:51

Annemieke:

Hoi Anna,
    Wat leuk om dat allemaal te lezen en de foto's te zien! Ben je al een beetje gewend?
    liefs,
    Annemieke

• 04 Februari 2012 - 09:53

Anna-Lieke Knol:

ja ik begin nu aardig te wennen. de eerste dag keken we allemaal echt onze ogen uit, het was allemaal zo anders

• 04 Februari 2012 - 10:54

Koenn:

Hee anna-lieke
    wat een gigantisch lang verhaal! maar leuk om te horen dat het toff is! op moment kan je beter daar zitten dan hier kwa weer het was vanacht hier -19 graden! en dat is koud hoor als je terug fietst van cafe mango's haha! geniet er daar van en ik zie het volgende verhaal wel verschijnen ! xx uit het koude nederland

• 04 Februari 2012 - 12:04

Edward:

Lieve anna-lieke,

Wat goed en leuk het verhaal. Ook de foto's zijn erg leuk. Kijk uit om je daar volgende maand ook te zien.

Liefs
    Papa

• 04 Februari 2012 - 14:03

Domien Hettinga:

Hee annaa! Ik volg je hoor :)
    Wat super gaaf zeg!!
    Mooi dat jullie allemaal goed zijn aangekomen, veder nog heeeel veel plezier!!
    Succes X

• 04 Februari 2012 - 14:51

Sandra,Paul,Mara,Ivo:

Lieve Anna-lieke,
    Wat leuk om zo'n uitgebreid verhaal te lezen. Veel succes op je stageplek.
    Groetjes.

• 04 Februari 2012 - 19:31

Elfie :

Hallo Anna Lieke,
    Wat een leuk verslag en goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. Ben dat de reis goed is verlopen. leuke foto's ook. Kijk met plezier uit naar je volgende verslag. Liefs Elfie

• 05 Februari 2012 - 16:27

Nel KWIC:

Hallo Annalieke
    Fijn te lezen dat je er bent, goed en wel. Ik hoop dat je er een geweldige tijd zult hebben. Groeten Nel

• 05 Februari 2012 - 18:00

Mike:

hooi ik dacht ik volg je zo even hoe het met je is (A). ziet er leuk maar heftig uit allemaal. Hopelijk heb je het naar je zin!! hier ligt alleen maar sneeuw en is het -10 dus je mist niks hier :( haha
    laat nog maar keer wat van je horen!! hoeveel tijdsverschil is er eigenlijk ??

Mike